تبلیغات
نقد و بررسی بازی های روز سال 2012

اطلاع از وضعیت فروش بازی ها

قالب وبلاگ

نقد و بررسی بازی های روز سال 2012 - DotA 2
 

DotA 2

نویسنده: مهدی صولتی

 

 
 
کمتر کسی است که به بازی‌های چندنفره علاقه داشته باشد و اسم DotA یا همان Defense of the Ancients را نشنیده باشد. با اینکه دوتا تنها یکی از مادهای بازی Warcraft 3: Reign of Chaos و Warcraft 3: The Frozen Throne است، اما به قدری محبوب و معروف شده است که به عنوان یک بازی جدا حساب می‌شود و شرکت بزرگی مانند Valve در صدد ساخت بازی جدایی بر اساس این ماد با نام دوتا2 است. والو نیز با شبکه استیم نقش بسیار مهمی را در صنعت بازی‌های PC و بازی‌های آنلاین این پلتفرم داشته است. این استودیو با ساخت بازی‌هایی مانند Counter Strike و Left 4 Dead قدرت خود را در ساخت بازی‌های آنلاین تیمی نشان داده است. همه این‌ها بدین معنی است که وقتی شرکتی مانند والو سراغ ماد محبوبی مانند DotA می‌رود نباید چیزی جز شاهکار انتظار داشت.
ایده اولیه DotA توسط شخصی با نام مستعار Eul در Warcraft 3: Reign of Chaos به وجود آمد. پس از آن و در Warcraft 3: TFT این ماد تغییرات عمده‌ای کرد و سرانجام ماد DotA Allstars، که امروزه این ماد را همه با نام دوتا می‌شناسند توسط شخصی به نام Steve Feak طراحی شد. در سال 2005، فیک از پروژه‌ی دوتا کناره گیری کرد و مشغول ساخت بازی دیگری شبیه دوتا با نام League of Legends شد. از آن زمان بود که Icefrog این پروژه را در اختیار گرفت و آپدیت‌های این ماد را همراه با هیرو‌های جدید و اصلاح باگ‌های نسخه‌های پیشین در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌داد. به همین دلیل همه تنها آیس‌فراگ را به عنوان مالک و سازنده ماد دوتا می‌شناسند.
در سال 2010 بود که والو با انتشار این خبر که آیس‌فراگ را به خدمت گرفته است رسما اعلام کرد که در حال ساخت عنوان DotA 2 است. در ابتدا شایعاتی مبنی بر غیر ممکن بودن این اتفاق شنیده می‌شد. چون دوتا یک ماد برای بازی وارکرفت بود و در نتیجه شخصیت‌ها و بازی متعلق به وارکرفت و بلیزارد بود. اما والو اعلام کرد که هیروهای این بازی همگی توسط خود افراد استودیو طراحی می‌شوند و از شخصیت‌های دنیای وارکرفت در این بازی استفاده نمی‌شود.
 
 
 
مدتی است که والو برای انتشار عنوانی بی‌نقص، بازی را وارد مرحله Closed Beta کرده است و به تعدادی از مشتریان با سابقه خود و بازیکن‌های دوتا، کلید نسخه بتا را داده است تا بازی توسط آن‌ها تست شده و بدون اشکال منتشر شود. یکی از کارهای هوشمندانه‌ای که شرکت والو برای جلب نظر طرفداران ماد دوتا در دوتا 2 انجام داد، جذب تیم‌ها و کلن‌های معروف اروپایی مانند MYM و Na'Vi و دادن نسخه بتا به آن‌ها بود که این امر موجب شد افراد زیادی بازی‌های دوتا2 و اخبار مربوط به آن را پیگیری کنند.
گیم‌پلی بازی همان گیم‌پلی ماد دوتا است و تغییرات چندانی نکرده است. بازیکن‌ها در غالب دو تیم با نام‌های Radiant و Dire که حداکثر 5 نفره خواهند بود روبروی هم قرار می‌گیرند و هر بازیکن با انتخاب هیرو مورد نظر خود به بازی می‌پردازد. هدف هر تیم خراب کردن ساختمان‌های دفاعی تیم مقابل و رسیدن به ساختمان اصلی تیم حریف، که Ancient نام دارد، و تخریب آن است. البته این امر به سادگی امکان پذیر نیست و در گروی کار گروهی و خوب بازی کردن تک تک اعضای هر تیم است. هر بازیکن بازی را با یک هیروی لول یک شروع کرده و با کشتن یونیت‌های حریف و هیروهای دشمن پول و همچنین تجربه کسب و قدرت بیشتری پیدا می‌کند. هر هیرو، 4 توانایی و قابلیت منحصر به فرد یا همان Skill دارد که با گرفتن هر لول می‌تواند آن‌ها را قدرتمندتر کند. یکی از این 4 مهارت‌ها، مهارت Ultimate است و تقریبا می‌توان گفت قدرتمندترین توانایی هر هیرو است که در لول‌های خاصی قابلیت ارتقا دارد. هر هیرو سه مشخصه Strength ،Agility و یا Intelligence دارد. Strength مربوط به جان و نوار سلامتی هیرو است. Agility مربوط به سرعت و همچنین Armor هیرو است، Intelligence نیز مربوط به mana و توانایی هیرو در به کار بردن مهارت‌های خود است. برای هر هیرو یکی از این سه مشخصه اهمیت بیشتری دارد که با ارتقا دادن آن مشخصه خاص، قدرت ضربه‌های هیرو نیز زیادتر می‌شود. به عنوان مثال Kunkka یک هیروی Strength است و با زیاد شدن Strength، قدرت ضربه‌هایش نیز بیشتر می‌شود. برنده شدن در یک بازی، در گروی ترکیب هیروهایی از سه گروه Agility ،Strength و Intelligence و همکاری تیمی این هیروها است.
 
 
در بازی‌های حرفه‌ای و مسابقات، نکاتی مانند استفاده از مکان‌های خالی میان درختان، Power Up های بازی، استفاده درست از Natural Creeps ها و به دست آوردن پول از طریق آن ها اهمیت زیادی دارد. در دوتا 2 نیز تمام این نکات عینا مانند ماد دوتا است. حتی مکان‌های میان درختان برای فرار از دشمن و یا پنهان شدن از دید آن‌ها، که این کار را برای علاقه‌مندان ماد دوتا راحت‌تر کرده است. چون چیز جدیدی نیست که آن‌ها یاد نداشته باشند و لازم باشد برای یادگیری وقت بگذارند. البته خبرهایی مبنی بر ساختن تعدادی زمین و نقشه بازی دیگر در کنار این نقشه متداول به گوش می‌رسد.
هوش مصنوعی بازی نیز قابل قبول است. در نسخه بتا، شما می‌توانید با افرادی دیگر یک تیم را تشکیل داده و با تیمی متشکل از 5 هیرو که کنترلشان را هوش مصنوعی در اختیار دارد مقابله کنید. کار تیمی آن‌ها بهتر از ماد هوش مصنوعی ماد دوتا است، اما باز هم چالشی برای بازیکن‌های اندکی حرفه‌ای ایجاد نمی‌کنند.
اما مهم‌ترین تفاوت بازی نسبت به ماد دوتا، گرافیک و نکات فنی بازی است. گرافیک بازی به شدت خوب و چشم نواز کار شده است، طراحی هیروها نیز خوب و قابل قبول است و کمبود شخصیت‌های دنیای وارکرفت اصلا حس نمی‌شود. حرکات هیروها بی‌نقص کار شده است و انیمیشن‌های مهارت‌ها جذاب است. در کل می‌توان گفت از لحاظ ویژگی‌های بصری، با عنوان کم نقصی در سبک خودش روبرو هستیم. ولی ممکن است این گرافیک و جزئیات پر زرق و برق در گیم‌پلی این بازی که حتی صدم ثانیه نیز در آن مهم است تاثیر گذار باشد. به عنوان مثال یکی از مهم‌ترین کارها در ابتدای بازی کشتن واحدهای نسبتا ضعیف حریف است. اگر این کشتن توسط شما انجام بگیرد، به شما مقداری پول و تجربه اضافی تعلق می‌گیرد که می‌تواند بسیار سرنوشت ساز باشد. حال اگر انیمیشن‌های ضربات هیروی شما یا جادوها، کند باشد، ممکن است شما از نظر زمان بندی دچار مشکل شوید و نتوانید ضربه آخر را به واحد بزنید و او را بکشید. البته این امر به نظر نمی‌رسد چندان مشکل ساز باشد. با عادت کردن به انیمیشن هر هیرو این مشکل نیز به سادگی قابل حل است. مشکل دیگری که ممکن است گریبان بازیکن را بگیرد این است که هنگامی که درگیری رخ می‌دهد و به عنوان مثال هر 10 بازیکن در یک مکان با هم درگیر شده‌اند، انیمیشن مهارت‌ها ممکن است بازیکن را سردرگم کرده و باعث گیجی آن شود. البته این مشکل تا حدودی در ماد بازی وارکرفت نیز مشاهده می‌شد.
 
 
 
یکی دیگر از عوامل فنی که باعث جذابیت بازی شده است، صداگذاری و موسیقی آن است. از همان ابتدا که بازی را اجرا کرده و وارد منو می‌شوید، موسیقی بازی شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد. علاوه بر این صداگذاری‌ها نیز عالی است. هر هیرو جمله‌های متفاوتی را می‌گوید. این جمله‌ها از تنوع بسیار زیادی برخوردار هستند، برخلاف ماد دوتا. به عنوان مثال هر هیرو هنگامی که First blood را می‌گیرد، یا دو یا سه هیرو را پشت سر هم می‌کشد جمله خاصی را به زبان می‌آورد.
یکی دیگر از نکات مثبت بازی که مدیون والو و شبکه استیم است سرویس Matchmaking بازی است. شما منطقه‌ای که می‌خواهید سرور بازی در آن جا باشد را به همراه مد بازی مورد نظر خود را انتخاب می‌کنید. سپس بازی خود دنبال سرورهایی در آن منطقه‌ها می‌گردد و در عرض چند دقیقه شما را به همراه 9 بازیکن دیگر وارد بازی می‌کند. با وجود اینکه من بیشتر با سرورهای اروپایی بازی می‌کردم ولی مشکلی بابت پینگ و انتقال اطلاعات نداشتم و به راحتی می‌توانستم بازی کنم. در حالی که در ماد دوتا با سرورهایی خارج از ایران به هیچ وجه نمیتوانستم بازی کنم. این ویژگی را نیز دوتا2 مدیون استیم است.
یکی از ایراداتی که در اینترنت و فروم‌ها به بازی می‌گیرند شلوغ و پیچیده بودن بازی است که منجر به سردرگم شدن بازیکن می‌شود. به عنوان مثال نحوه طراحی مغازه‌های بازی است که برای خرید آیتم‌ها ممکن است بازیکن را دچار سردرگمی کند. البته این ایراد، خیلی ایراد به جایی نیست. چون با کمی بازی کردن و عادت کردن به مغازه‌ها در این نسخه، حتی می‌توان گفت خرید کردن بسیار آسان‌تر است. زیرا برای هر قهرمان، خود بازی آیتم‌هایی را پیشنهاد کرده است تا اگر شما حرفه‌ای نیستید هم در انتخاب آیتم و خرید آن دچار اشتباه نشوید. همچنین تمام وسایل در یک مغازه قرار گرفته است، نه مانند ماد دوتا در چندین مغازه. شما با انتخاب و کلیک کردن بر روی Recipe یک آیتم، می‌توانید وسایلی که برای تشکیل این آیتم مورد نیاز است را ببینید و بدون گشتن دنبال آن‌ها، آن‌ها را بخرید.
در کل به نظر می‌رسد که Valve توانسته است طرفداران ماد دوتا را راضی کرده و به سمت بازی خود بکشاند. بیشتر افراد بعد از انجام تعدادی بازی و عادت کردن به محیط و گرافیک و انیمیشن هیروها، بدون هیچ تردیدی خواهند گفت که این عنوان جای ماد دوتا را خواهد گرفت و طرفداران دوتا را به سمت خود خواهد کشاند. باید منتظر ماند و دید که والو می‌تواند روند رو به رشد خود را ادامه داده و عنوانی بی‌نقص منتشر کند یا نه.

 

() نظرات



ساعت فلش


Pichak go Up
میهن موبایل - دانلود موبایل،برنامه موبایل،بازی موبایل،تم موبایل،,والپیپر موبایل