تبلیغات
نقد و بررسی بازی های روز سال 2012

اطلاع از وضعیت فروش بازی ها

قالب وبلاگ

نقد و بررسی بازی های روز سال 2012 - Need For Speed: Most Wanted
 

Need For Speed: Most Wanted

نویسنده: مهدی صولتی

 

عذر خواهی که دیر قرار گرفت




"ما از قوانین جدا هستیم. ما با کسانی که انتظارش را نداریم درمی‌افتیم و مهم تر از همه، با دوستان هم به رقابت می‌پردازیم." این ها جملاتی بود که در اولین نمایش NFS: Most Wanted ذکر شد. ریبوت عنوانی که هفت سال پیش با داستانی زیبا و روندی عالی به یک ریسینگ به‌یادماندنی تبدیل شد.
تا به حال نوزده عنوان از سری Need For Speed برای پلتفرم‌های مختلف منتشر شده است، اما آیا این سری هنوز هم آن کیفیت عالی گذشته را دارد، یا همه گیمرها به سبب خاطراتی که با NFS دارند، از آن به‌عنوان بازی محبوب خود یاد می کنند؟ اگر تمام بازی‌های این سری را به سه دسته تقسیم کنیم، می‌توان گفت سری اول عالی عمل کرد. از سال 1994 که NFS برای PSone و PC وارد بازار شد تا موقعی که Hot Pursuit 2 بازار بازی‌های ریسینگ را قبضه کرد. سری دوم در ابتدا خوب عمل کرد اما حمایت تعدادی از طرفداران را از دست داد و ورود به دنیای مسابقات خیابانی و زیرزمینی و تعداد آپشن های بسیارزیاد که قابل نصب روی اتومبیل‌ها بود، باعث از دست رفتن طرفداران کلاسیک شد.

این روند ساخت تا Most Wanted ادامه داشت و می‌توان از آن به عنوان بهترین بازی سری دوم یاد کرد. داستان بازی و گیم‌پلی آن عالی بود و در کل عنوان قابل‌قبولی شد که طرفداران زیادی جذب کرد. بعد از آن سری NFS افت شدیدی داشت. به طوری که Undercover (آخرین عنوان نسل دوم) واقعاً افتضاح از آب درآمده بود! در شروع نسل سوم سازندگان بازی تغییر کردند. سری NFS به مسابقات رسمی کشیده شد و با ظهور Shift، توانست رنگ و بوی دیگر به خود بگیرد. این روند تا عرضه دوباره Hot Pursuit ادامه داشت، اما متاسفانه بازهم گیمرها شاهد عنوان ضعیفی به نام NFS: The Run بودند که در آن مسابقات رسمی با حضور پلیس برگزار می شد! با همه این اوصاف می‌توان گفت سری Need For Speed به‌عنوان یک ریسینگ آرکید، خوب عمل کرده اما فقط در موارد معدودی عالی بوده است.
حالا نزدیک به دو سال از زمانی که یک عنوان درخور نام NFS وارد بازار شده، می‌گذرد و طرفداران هم‌چنان منتظر یک بازی با روند معمولی هستند. تغییر سازنده یک سری می‌تواند آن را نابود کند یا جانی دوباره به سری ببخشد. اما برای NFS هردو صادق بوده است؛ مثل میمونی که همواره در جستجوی چیزی از این شاخه به آن شاخه می‌پرد، سری NFS هم در هر بازی روند جدیدی را پیش گرفت. از تعقیب و گریز و تیون کردن اتومبیل گرفته تا مسابقات رسمی. (آن هم داخل پیست نورنبرگ!) این جست و خیز عجیب سری، داغ یک بازی عالی را بر دل طرفداران گذاشت اما در E3 امسال عنوانی جدید با سازنده‌ای جدید معرفی شد، با این فرق که Criterion Games ساخت بازی را برعهده گرفته است. همین اسم سازنده چراغ امید را در دل بسیاری از طرفداران زنده نگه داشت و مخلوط شدن Burnout و NFS با چراغ سبز ناشر، یعنی EA، همراه شد. البته این چراغ امید در دل بعضی ها هم خاموش شد. چرا که نباید انتظار داستانی به گیرایی نسخه اول را از این سازنده داشت.

در نگاه اول باید گفت که این بازی یک Open World ریسینگ کامل است. مثل Burnout: Paradise که گیمر می‌توانست از هر مسیر که علاقه دارد مسابقه را به پایان برساند. در واقع این NFS به طور دقیقی Burnout ـیزه شده است! گیم‌پلی بازی بسیار قوی و فیزیکی‌تر شده و میزان تخریب محیط و اتومبیل‌ها به‌شدت بالا رفته است. پرش‌های طولانی، اسپید پوینت، درافتادن با پلیس، ناک اوت کردن رقیبان و ... همگی از ویژگی‌های جدید بازی هستند. قدرت تخریبی که سازنده انگلیسی وارد سری NFS کرده واقعاً آن را متحول خواهد کرد و به نظر می‌رسد که نباید یک ریسینگ فول آرکید انتظار داشت. قابلیت AutoLog که در HP معرفی شده بود در این نسخه بهتر شده و به گفته سازندگان کمک شایانی برای گیمر خواهد بود. آن‌ها که این سیستم آپگرید شده را AutoLog 2.0 نامیده‌اند، قابلیت شمارش اسپید پوینت، میزان پرش، بیشترین سرعت و ... را به آن اضافه کرده‌اند که به هنگام استفاده از بخش مولتی‌پلیر کارایی زیادی خواهد داشت.
دنیایی که MW جدید در آن شکل می‌گیرد، از قسمت‌های مختلفی تشکیل شده و از همه عناوین قبلی Burnout بزرگ‌تر است. این نقشه از مکان‌هایی مثل بخش های صنعتی شامل ریل آهن، نیروگاه برق، فاضلاب و هم‌چنین بخش‌های پایین و بالاشهری شامل ساختمان و برج‌های بلند، خیابان های پهن و بخش‌های کوهستانی شامل سد، جاده‌های پیچ در پیچ و ... تشکیل شده است. در کل به نظر می‌رسد دنیای جدید NFS بسیار زیبا و چشم‌نواز باشد.
اتومبیل‌های موجود در بازی از پنجاه شرکت مختلف هستند. سازنده تاکید زیادی روی ایجاد تنوع اتومبیل‌های انتخابی داشته و نتیجه‌ی آن یک ست دیوانه‌وار از اتومبیل‌های مختلف است که هیچ شباهتی به هم ندارند. طیف گسترده‌ای از اتومبیل‌های SUV، اسپرت، Muscle و سوپرکار در بازی حضور دارند. از شاسی بلند‌هایی مثل داج رپتور گرفته تا لامبورگینی آونتادور. قابلیت تیون کردن و شخصی‌سازی قطعات و رنگ اتومبیل نیز تایید شده است.

بخش تک‌نفره MW جدید به قدرتمندی نسخه قبل نیست و داستانی مشابه، اما این بار با یک لیست سیاه 10 نفره را شامل می‌شود. بخش داستانی به هیچ‌وجه قوی نیست و فقط برای خالی‌نبودن عریضه به‌وجود آمده است. بیشتر توجه سازنده به بخش چندنفره و این بوده که بازی‌باز در مسابقات آنلاین شرکت کند و در بین دوستانش Most Wanted شود. اما در بخش تکنفره تعدادی Challenge مثل پرش‌های طولانی یا شکستن بیلبورد و ... هم وجود دارد.
بخش چند نفره واقعاً عالی طراحی شده است. گیمر می‌تواند به همراه دوستانش در دنیای بزرگ بازی بچرخد و با آن‌ها مسابقه بدهد. یکی از نکات جالب در مورد مُدهای مولتی‌پلیر، این است که چلنج‌های بخش تک‌نفره مثل پرش در آن وجود دارد و فقط مختص Time Trail یا Race معمولی نیست. همه بازی‌بازهای داخل یک منطقه می‌توانند قرار ملاقات برای مسابقه بگذارند و وقتی همه حضور یافتند، بدون این که به خط شوند مسابقه بدهند و از راه دلخواه خودشان به مقصد برسند.
گرافیک بازی یکی از نقاط‌ قوت آن است. در تریلرهای منتشر شده جزئیات محیط و اتومبیل‌های بسیار زیبا به نظر می‌رسد و همان‌طور که از Criterion انتظار می‌رفت، جلوه‌های بصری بازی عالی از آب درآمده است. میزان تخریب محیط و اتومبیل‌ها بیشتر از قبل شده و موتور Chameleon که در HP هم به‌کار رفته بود، در این نسخه استفاده خواهد شد با این فرق که به شدت بهینه شده و ارتقا یافته است.

Most Wanted جدید در ماه نوامبر وارد بازار خواهد شد اما نظرات بسیار متفاوتی پشت سر آن است. به نظر می‌رسد از NFS: World، ناشر گرایش بیشتری از به عدم ساخت داستان و پرداختن به مولتی‌پلیر پیدا کرده است و این موضوع در MW دیده می‌شود. باید منتظر ماند و دید که ریبوت جدید می‌تواند جای خاطرات شیرین قدیمی را بگیرد یا خیر.

 

() نظرات



ساعت فلش


Pichak go Up
میهن موبایل - دانلود موبایل،برنامه موبایل،بازی موبایل،تم موبایل،,والپیپر موبایل