تبلیغات
نقد و بررسی بازی های روز سال 2012

اطلاع از وضعیت فروش بازی ها

قالب وبلاگ

نقد و بررسی بازی های روز سال 2012 - Inversion>> وارونگی
 

Inversion>> وارونگی

نویسنده: مهدی صولتی

 

معمولا عناصر و نیروهای بسیار زیادی در اطراف همه وجود دارند که شاید توجه خیلی زیادی به آن ها نمی شود. ‏نیروی گرانش زمین، یکی از آن هاست که شاید خیلی به آن توجه نشود، اما تاثیر بزرگی بر زندگی انسان ها دارد. ‏آیا تا به حال فکر کرده اید که اگر روزی نیروی گرانش وجود نداشته باشد چه خواهد شد؟ استدیوی بازیسازی ‏Saber Interactive‏ با ساخت بازی ‏Inversion‏ قصد دارد وارونگی حاصل از عدم تعادل جاذبه را نشان دهد که ‏قرار است در اوایل فروردین وارد بازار شود.(البته اگر تاخیر در عرضه به وجود نیاید) 


قبل از ‏Inversion، این استدیو بازی ‏TimeShift‏ را در کارنامه خود ثبت کرد که از نظر تئوری، پتانسیل و ایده ‏های بسیار زیادی داشت، اما در نهایت خیلی خوب از آب در نیامد. بازی جدید هم ایده های بسیار زیاد و جذابی را به همراه خود دارد ‏اما آیا این بار، ‏Inversion‏ موفق خواهد بود؟ ایده اصلی بازی ‏TimeShift، امکان دستکاری و عدم تعادل زمان ‏بود که خوب از آب درنیامد؛ اما آیا کنترل جاذبه ایده بهتری است؟


جواب این سوال ها تا زمان عرضه بازی نامشخص باقی خواهد ماند؛ اما ‏Inversion‏ نکات مثبت بسیار زیادی و ‏هیجان انگیزی دارد که آن را از بازی های همرده اش جدا ساخته و به یک بازی ناب که تا به حال تجربه مشابهی ‏از آن وجود نداشته تبدیل می کند.


بازی ‏Inversion‏ در دنیایی رخ می دهد که جاذبه در آن متعادل نیست، نمی توان روی آن حساب کرد و هر لحظه ‏ممکن است تغییر کند. برای همین افسر پلیس ‏David Russel‏ و همراهانش باید از این نیروی طبیعی نهایت ‏استفاده را ببرند تا دشمنان فضایی را نابود کنند. خود ‏David Russel‏ از همان ابتدا برچسب مقاومت بر پیشانی ‏دارد، چرا که همسرش توسط موجودات فضایی گرفتار است و از سوی دیگر هم بعنوان پلیس مشهور شهر و یک ‏قهرمان باید با دشمنان بجنگد. در هر دو صورت او با دستگاهی به نام ‏Gravlink‏ پا به خط مقدم گذاشته و ‏موجودات فضایی را از بین می برد. این دستگاه قابلیت بسیار جالبی را به ‏David‏ می دهد و آن هم کنترل جاذبه ‏است. او می تواند جاذبه محیط اطراف را تا چند برابر کم یا زیاد کند و به این وسیله میدان جنگ را به نفع خود ‏تغییر دهد.


مثلا وقتی یک دشمن کاور گرفته است، می توان با شلیک گلوله ای که منجر به کم کردن جاذبه میشود، او را از پشت کاور بیرون کشید یا مثلا ‏با بلند کردن یک ماشین، کاور موقت درست کرد. برعکس این موضوع، با شلیک گلوله جاذبه زیاد، دشمنان زمین ‏گیر شده و نمی توانند حرکت کنند و ساختمان یا برجکی با این قابلیت فرو می ریزد. تقریبا می توان گفت وارونگی ‏بر بازی حاکم است و گیمر همواره روی زمین نمی جنگد.‏


خبر خوب این است که همه دشمنان هم می توانند از ‏Gravlink‏ استفاده کنند؛ به این معنی که آن ها می توانند شما ‏را زمین گیر یا در هوا معلق کنند؛ چون که ابتدا آن ها بودند که با این کلک به زمین حمله کرده اند. این قابلیت، ‏سرعت و درگیری و هیجان گیم پلی را چندین برابر می کند و حالت وارونگی را بسیار افزایش می دهد. اگر همه ‏این ایده ها درست اجرا شود، زمین جنگ در بازی کاملا تغییر می کند و نه تنها می توان روی آسفالت جنگید، ‏بلکه روی دیوار ساختمان ها هم می توان به کشتن دشمن پرداخت. غیر از این در نقاطی از بازی جاذبه صفر می ‏شود و مانند بازی ‏Dead Space‏ می توان بصورت معلق در فضای اطراف به تیراندازی مشغول شد.‏


غیر از تغییر قوانین فیزیکی، در ‏Inversion‏ جزئیات محیطی بسیار بالاست. تمامی سنگرها، اتومبیل ها، بشکه ‏های نفتی، سنگ، آهن و ... قابلیت تخریب و معلق ماندن را دارند و در صحنه های بسیاری از بازی می توان ‏دست و پای قطع شده دشمن را معلق در هوا دید! غیر از همه این قابلیت ها، خود ‏David‏ می تواند قطعات معلق ‏در هوا را گرفته و پرتاب کند یا به سمت خود بکشد. مثلا می تواند تکه سنگی بزرگ را به سمت دشمن پرتاب کند ‏یا همان دشمن که در نزدیکی او معلق است، با دست گرفته و به زمین کوبیده و بکشد.‏
سبک بازی اکشن سوم شخص است و استایل گرافیکی آن شباهت بسیار زیادی به ‏Gears Of War‏ دارد. ‏مخصوصا شمایل بازی، دشمنان و اسلحه ها بشدت یادآور ‏GeOW‏ هستند. بازی قبلی استدیوی سازنده، یعنی ‏TimeShift‏ ، غیر از بخش گرافیک، عنصر امیدوار کننده ای نداشت ولی در ‏Inversion‏ قضیه کمی متفاوت تر ‏است. موتور گرافیکی آن همان موتور ‏TimeShift‏ است که ارتقا پیدا کرده و رندر فیزیکی هم به عهده موتور ‏Havok‏ است. از تریلرهای نشان داده شده نمی توان در مورد گرافیک نظر داد اما مطمئنا نمی توان از آن انتظار ‏زیادی داشت. در واقع این بازی دارای بهترین گرافیکی نیست که در بین صف بازیهای امروزه دیده می شود؛ اما ‏بدترین آن ها هم نیست؛ روی نقطه تعادل. نکته ی دیگری هم که در مورد این بازی وجود دارد، داستان بازی است ‏که هنوز چیز زیادی از آن فاش نشده و دقیقا مشخص نیست که در دنیای بازی چه اتفاقاتی رخ می دهد. ‏TimeShift‏ در زمینه داستانی بسیار ضعیف بود؛ درو اقع، داستان آن بهانه ای برای تیراندازی و جنگ بود که با ‏نگاهی امیدوارانه، داستان ‏Inversion‏ قوی تر خواهد بود. (البته طبق گفته سازندگان!)‏


در هر حال تا قبل از ‏Half Life 2 در هیچ بازی به اندازه ‏Inversion‏ به جاذبه اهمیت داده نشده بود و باید ‏منتظر ماند و دید که آیا تغییر سنت دیرینه اکشن های سوم شخص با این بازی محقق خواهد شد یا خیر. کلیت بازی ‏را می توان مخلوطی از عناصر مختلف دانست که هرکدام از جایی آمده و به هم چسبیده اند؛ اما این چسبندگی ‏تقریبا سست به نظر می رسد و ‏Inversion‏ از آن دسته بازیهاییست که یا زود از یادها می رود یا خیلی به دل می ‏نشیند.‏

 

() نظرات



ساعت فلش


Pichak go Up
میهن موبایل - دانلود موبایل،برنامه موبایل،بازی موبایل،تم موبایل،,والپیپر موبایل